Kwaliteitsstatuut +

Iedere psychologenpraktijk is wettelijk verplicht om het kwaliteitsstatuut aan te bieden op de website.

Kwaliteitsstatuut

Behandelovereenkomst +

Bij aanmelding ontvang je de behandelovereenkomst. Hierin staan alle belangrijke rechten en plichten vermeldt. Daarbij staan de mogelijkheden genoemd rondom het afzeggen van een afspraak en hoe er wordt omgegaan met klachten en privacy.

Behandelovereenkomst

Privacyverklaring +

Bij het intakegesprek kun je aangeven of je gebruik wilt maken van de privacy verklaring. Zorgverzekeraars krijgen beperkte informatie over de behandeling op moment dat de kosten worden gedeclareerd. Zij gebruiken dit om algemene data te analyseren. De privacyverklaring blokkeert het delen van de gegevens over je diagnose, het Basis GGZ profiel en zorgzwaarte met de zorgverzekeraar.

Privacyverklaring

Dossiergegevens +

Bij de intake en behandeling wordt er een elektronisch patiëntendossier bijgehouden. De software die hiervoor gebruikt wordt voldoet aan de zeer hoge kwaliteitseisen qua veiligheid en beveiliging van persoonsgegevens voor medische dossiervoering. Dossiers worden 10 jaar bewaard, voordat deze verwijderd worden. U kunt in deze periode informatie uit uw dossier opvragen en u heeft recht op inzage. Ook heeft u het recht om het dossier voortijdig te vernietigen. Onze dossiers kunnen niet worden ingezien door uw (huis)arts. Bij het versturen van informatie over uw behandeling, zoals een afsluitende brief naar de huisarts, krijgt u altijd eerst de inhoud te lezen. Met uw toestemming wordt de informatie verstuurd, maar u mag deze ook blokkeren.

Uw behandelaar heeft het recht om uw klachten (geanonimiseerd) te bespreken in het casuïstiekoverleg met een mede behandelaar. Daarbij kan de zorgverzekeraar zich beroepen op het recht rondom dossiercontrole en deze inzien. Tevens worden behandelaren die zijn aangesloten bij de beroepsvereniging binnen de GGZ op kwaliteit bewaakt. Eens in de vijf jaar wordt de praktijk gevisiteerd door het NIP/ LVVP waarbij een deskundige van de beroepsvereniging dossiercontrole kan toepassen.

In sommige gevallen kan het voorkomen dat de behandeling of bejegening niet naar wens is en dat er klachten ontstaan. We hopen dat u deze als eerste met de behandelaar bespreekt. Indien u er niet uitkomt met uw behandelaar, dan kunt u beroep doen op het klachtenreglement van de beroepsvereniging voor psychologen, het NIP: www.psynip.nl

Klachtenregelement +